Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Eltűnt csapatok nyomában 8. rész: Seat

2011.11.27

Hogy a történetet kicsit jobban meg lehessen érteni, tudni kell, hogy a Seat sosem volt egy önálló autógyár: vagy egy kamiongyár volt a tulaj, közben pedig Seatra átkeresztelt Fiatokat gyártottak (a Panda megfelelője például a Marbella volt), és ezekkel értek el némi sikert (mondjuk a Fiat gyári csapata építette ezeket az autókat, a rendszámuk is torinói volt, csak Seatként futottak). Aztán a Volkswagen vette meg a céget, de azóta is kissé érdekes a szerepe: a csoport sportmárkájának van beállítva a kezdetektől, ennek ellenére a VW sosem nézte jó szemmel a VB-s ténykedését a csapatnak.

111127_ibiza.jpg

1996-'98 között 3 gyártói bajnoki címet szereztek az Ibiza Kit Car, és főleg Harri Rovanpera segítségével. Az Ibizáról tudni kell, hogy a 3 bajnoki cím ellenére nem volt egy világverő autó: a 306 Maxi és a Xsara Kit Car közelébe sem tudott férkőzni, és lényegében azért értek el ilyen jó eredményeket, mert minden versenyen indultak, ellenben más gyárakkal. Ne értsük félre, nem volt rossz autó, murván különösen nem, de semmi extra. Viszont a VW már ekkor sem nézte jó szemmel, hogy az ő pénzét verik el egy "semmirekellő" dologra. (foto: the Kit Car site)

111128_cordoba_e1.jpg

1998-ban azonban elérkezettnek látták az időt arra, hogy fellépjenek a csúcskategóriába, és elkészítették a Seat Cordoba WRC-t. I történt meg az, hogy a szabálykönyvet valaki figyelmetlenül olvasta el a csapatban. A szabály ugyanis az, hogy egy WRC-nek legalább 4 méter hosszúnak kell lennie. Ennél azonban rövidebb volt az Ibiza, így nem volt mit tenni, a Cordoba lett az alany a WRC-hez. Éppen ezért nézhettek kissé furán a 206 WRC-re, ugyanis az alap 206 még az Ibizánál is rövidebb; a Peugeot ezt a szabályt úgy hidalta át, hogy a 206 GT verzió pont 4 méter felett volt, így semmi akadály nem állt az útjukba... A Seatot ez nem vigasztalta, ráadásul az autóval sok gond volt: pénz nem volt a fejlesztésre, ezért az alkatrészeket mindenfelől vásárolták az autóba (köztük a Prodrive-hajtást is, ami nem volt túl jó választás, később kiderül, hogy miért), plusz a motortuningot egy Danny Snobeck nevű híres túraautó-tuner csinálta... Ebből következik, hogy nem is voltak túl jók az eredményeik ebben az évben, mindössze Walesben szereztek egy pontot, hála Rovanperänak. 

111128_cordoba_wrc_evoii_graveltrack.jpg

Ezek után remélték, hogy 1999 talán egy jobb év lesz, ami végül többé-kevésbé be is igazolódott. Monte Carloban Liatti és Gardemeister segítségével öt pont állt a házhoz, amit kettő követett a Safarin, illetve egy a Catalunya Rallyn. Az újabb pontszerzésre egészen az Új-Zéland Rallyig kellett várni, de akkor eléggé nagyot durrant a Cordoba: Gardemeister a szenzációs 3. helyet szerezte meg! Ezek után az ellenfelek is kissé kezdték őket komolyan venni, ráadásul a következő furdulón, Finnországban bemutatkozott az Evo2-es Cordoba, ami rögtön egy ötödik-hatodik helyhez juttatta Gardét és Rovanperát. Az Evo2 amúgy csak néhány területen változott, a ráncfelvarrott utcai modell miatt persze a külső mellett nagyobb turbót, kissé átalakított futóművet és jobb hűtést kapott. Kínában Rovanpera 5. lett, Ausztráliában 6, Walesben pedig a dobogó 3. fokán végzett. A Seat ezzel az ötödik lett a bajnokságban, nem sokkal elmaradva a Fordtól; a pilóták közül pedig Rovanpera lett a legjobb, szám szerint kilencedik. 

14-rac.jpg

És jött 2000, és mint kiderült, az utolsó év. A Volkswagen eddig sem nézte jó szemmel a Seat ténykedését, ráadásul folyamatosan a konszerntárssal, a Skodával való küzdelmét. 2000-re kirúgták Rovanperát (amit később beismertek hogy hatalmas baromság volt), de megérkezett a csapathoz a Toyotától Didier Auriol, aki neki is látott a tesztelésnek-fejlesztésnek. A munka gőzerővel folyt, de egyvalamin nem tudtak úrrá lenni, ez pedig nem volt más, mint a Prodrive által szállított hajtás. Az összes evolúciós Cordoba WRC-nél arra panaszkodtak a versenyzők, hogy elrajtoltak egy tökéletes autóval, 4-5 szakasz múlva viszont már teljesen más volt minden: elhasználódtak a diffik, a váltó, az addig teljesen jó beállítás pedig használhatatlan volt. Az okra valószínű már nem derül fény, de az mindenképpen említésre méltó, hogy a pénztelenség miatt a különböző gyártóktól vett alkatrészek nem voltak kibékülve egymással, hiszen nem összefejlesztve lettek, csak összerakva... A szezon amúgy felemás volt, Auriol a Safarin szerzett egy dobogós helyet, a javaslatai alapján pedig megérkezett Finnországba az Evo3-as Cordoba, amin főleg az elektronika, illetve a súlyeloszlás változott. A kezdeti eredmények jónak tűntek, a Volkswagen mégis (minden beleölt pénz ellenére) utasította a Seatot, hogy a RAC Rally után vonuljanak ki a VB-ről. Utolsó pontjaikat Ausztráliában szerezte Gardemeister, év végén a csapat újfent negyedik lett, megelőzve a Skodát és a Hyundait. Ahogy jöttek, úgy el is mentek-Cordobával többet szinte senki nem indult a VB-n.

 

 A szokásos kérdés: miért? Az első, és legfőbb ok a Volkswagen. Wolfsburgban eddig (2011-ig) mutattak különösebb rokonszenvet a rally felé, a márka főleg az abbahagyott és bedőlt programjaival vált hírhedtté. A konszern szokásosan rossz, máig is fennálló politikája rossz szemmel nézte, ahogy a Cordoba WRC bemutatkozik, majd 4 hónapra rá a másik, VW pénzen megmentett gyár, a Skoda is bejelentkezett az Octavia WRC-vel. Azt nem lehet tudni, hogy a Seatnak miért kellett inkább mennie, mint a Skodának, hiszen sokkalta sikeresebbek voltak a Mlada Boleslav-i gyárnál. Ezért tehát az eredménytelenség sem lehetett az ok. Az talán inkább, hogy a csapatnak sosem volt sok pénze, elég csak a már említett, különböző gyártók alkatrészeiből összerakott Cordobákra gondolni, meg a sokba kerülő Prodrive (Subaru WRC) hajtásra, ami egy Volkswagen alapra épülő autóba nem passzolt egyedül a világon. Hát nem szép az élet?

A Seat így három év WRC-zéssel  és 3 év F2-vel töltött idő után eltávozott a sportágból, hogy később a WTCC-ben találjon magának helyet, illetve sikereket, egészen a 2010 végi kivonulásukig. De ez már egy másik sztori...

Következő rész: Renault

foto: internet, DPPI

info/data: www.rally-info.com, www.juwra.com