Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Eltűnt csapatok nyomában 6.rész: Audi

2011.02.19

Az Audi próbálkozásai már egészen a 70-es évek végén kezdődtek, amikor is egy, még elsőkerekes Audi 80-al próbálták felvenni a versenyt a hátsókerekes Talbotok, Fordok, Opelek Fiatok ellen. Érdekes, hogy a gyár által szabadalmaztatott Quattro-rendszerű erőátvitel először egy katonai járműben mutatkozott be. Később ez a terepjáró a Dakaron is szép eredményeket ért el annak ellenére, hogy mindössze 110Le-t tudott. Tehát az Audi ezt a rendszert kívánta beépíteni a ralyautókba, a tesztelésre pedig Hannu Mikkolát, aki azzal viccelődött, hogy egy terepjárót megy tesztelni. Ami annyira jó volt, hogy rögtön aláírt az Audihoz, egy évvel az autó debütálása előtt!  Így az Audi lett az első, aki bevezette a négykerékhajtást a rallyban, ennek ellenére egyáltalán nem sikerült akkora előnyt faragniuk belőle, mint amekkorát lehetett volna. A Quattrok állandóan megbízhatósági és kezelhetőségi gondokkal küzdöttek, ennek ellenére az autó már a második futamán győzedelmeskedett. A négykerékhajtás előnye ekkor már tisztán látszott, így nyilván a többi gyártó is elkezdett dolgozni hasonló autókon. Az Audi közben megnyerte a 2. szezonjukban a gyártói, a harmadikban pedig az egyéni VB-címeket is.

Kép A negyedik szezonban, 1984-ben Stig Blomqvist vezetésével mind a 2 bajnokságot besöpörték-de a felhők ekkor már rég gyülekeztek az égen. '84-re kiküszöbölték a megbízhatatlanságot (a kezelhetőségen nem tudtak javítani), ekkorra pedig már tesztfázisban volt a B-csoport legsikeresebb autója, a 205 T16. Ez az autó már a középmotoros technológiával futott, ellenben az Audi (szinte) végig megpróbált az utcai Quattrokból ellenfelet faragni nekik. Itt kell kitérnem a gépek leggyengébb pontjára, ami ezzel szorosan összefüggött. Az Audik végig a hatalmas, öthenegeres turbómotorokkal futottak, amik ráadásul hosszában voltak beépítve.

Kép Ennek eredményeképpen rettenetesen orrnehezek, és alulkormányzottak voltak az autók. És ahogy nőtt az erejük, annál kevésbé lehetett őket kontrollálni. A 205-ös Peugeot ellenében esélyük sem volt, így kidolgoztak egy rövidebb változatot, de itt ismét elkövettek egy hatalmas hibát: az autó hosszával együtt a tengelytáv is rövidült. Bár a 205 és a Lancia Delta S4 is rövidek voltak, azoknak relatív nagy volt a tengelytávjuk (értsd: lényegében az autó 4 sarkán voltak a kerekek). Így a Quattro ugyanúgy, ha nem jobban volt alulkormányzott, ráadásul most már szinte irányíthatatlan a rövid tengelytáv miatt is. Ezután egy még radikálisabb lépésre szánta el magát az Audi: megépítették a kinézete, s nem az eredményei miatt legendás S1-et, ami a jellegzetesen orbitális aerokitről ismerhető fel.

Kép Ez az autó vált a B-s szörnyek szimbólumává, bár mindössze kétszer nyert rövid pályafutása alatt. Létezett ebből egy olyan változat, ami 1000 lóerőt teljesített, de Röhrl kijelentette, hogy az autó abszolút irányíthatatlan, és ilyen erősen sosem került versenypályára, bár ennek a kicsit visszafojtott változata Pikes Peak-et nyert. Ugye a '86-os Korzika Rallyn történtek miatt a B-csoportnak, és a készülő S-nek is konyec volt, az Audi pedig szezon közben, elsőként szállt ki. Érdekesség, hogy még '85-ben az Audi a Porsche által feltalált dupla kuplungos rendszerrel (PDK=Porsche Doppel Kupplung) is próbálkozott, és a Korzika Rallyn Mikkola egy ilyen kuplunggal felszerelt autóval indult csatába. Rajta kívül csak 20 évvel később, szintén Korzikán Grönholm a 307-el indult ilyen szerkezettel. Na, visszakanyarodva: 1987-ben az A csoport lett a csúcskategória, de az Audinak itt már nem volt keresnivalója: egyik autójuk sem passzolt igazán a rallyhoz; az egyiknek turbós motorja nem volt, a másik pedig akkora volt, mint egy uszály. Ezek után már senki nem vette észre, hogy szezon közben az ingolstadtiak szépen lehúzták a rolót. Voltak még privát, és eléggé sikeres próbálkozások: az S2 Coupé privát indítású változata a '93-as Ausztrál Rallyn 5. lett Sepp Haiderrel a volánnál-még McRae Imprezáját is megelőzve! De ezután az Audi szépen eltűnt, és kicsi az esélye, hogy valaha is visszatérnek. Még egy érdekes sztori: a B-s korszak vége felé a VW csoport már nagyon ki akarta venni az Audit a rallys pakliból, így a fejlesztésekkel nem lehetett elmozdulni a középmotoros autók felé. Ennek hatására titokban fejlesztették ki azt a prototípust, amiből 3 készült, de csak egyetlenegy maradt meg: ez volt a Group S Prototype, az Audi S-csoportba fejlesztett autója. Középmotorral, és minden jóval felszerelve, először még a B-be szánva. Akkora titokban fejlesztették, hogy Ferdinand Piech, az akkori Audi-elnök sem tudott róla, aztán pedig eltussolta. A középmotoros verzió előbb egy S1-es átalakított kasztnijába került bele.

Kép Egy "lebukott" tesztről hazafele ment azonban találtak egy jó kis tesztpályát, és gyorsan nekiálltak tesztelni-no nem sokáig. Röhrl vígan szaladgált az amúgy "életem egyik legjobb autója" cím büszke tulajdonosával, amikor megjöttek a rendőrök. Walter rákérdezett, hogy tudták-e előre, hogy itt tesztelnek. A válasz nem volt, az ok pedig az, hogy az autó hangját 10 percre onnan tisztán lehetett hallani... Ám egy fotós eljutott a tesztre, és másnap egy osztrák újságban megjelentek a képek. 48 órán belül már nem állt középmotoros autó az Audi Sportnál...

 

Kép De visszatérve a Gr. S Proto-hoz, az akkori csapatfőnök, Roland Gumpert elárulta, hogy 2 épült ebből az autóból: egy megmaradt, egyet elbontottak. Állítólag egy harmadik is elkészült, de erről nem tudni semmit... Ráadásul ez az egy is csak úgy élte túl a vészterhes időket, hogy róla nem tudtak. Ugyanis ez az autó Neckarsulmban épült, Dr. Piech pedig nem szerzett tudomást róla... Ezt az autót sosem tesztelték Röhrl szerint, és ez igaz lehet: a múzeumi autó kilométer-számlálója mindössze 12-t mutat. Az autó 2004-ben felújításra került, de a tervekkel ellentétben nem lehetett működésben látni. Tehát a szörny tovább alszik, de kérdés, hogy meddig...

Hogy miért tűnt el az Audi? Nos, a fentebb taglaltakban részben benne van a válasz. A meglévő anyaggal nem tudtak olyan eredményeket elérni, mint korábban, illetve a konszern sem akarta már túlságosan, hogy gyári szinten fussanak a Quattrok. A középmotoros próbálkozások részben emiatt, részben pedig a saját technológia kihagyása volt: ez a változat az orrmotor+Quattro-hajtás keverékét száműzte volna, az Audinak pedig végig fontos volt a versenyautóinak az utcaiakhoz való hasonlósága. Manapság azzal takarózik a márka, hogy "Már nincs mit bizonyítanunk a rallyeban". Ezzel több probléma is van, hiszen '84-ben voltak utoljára bajnokok, a Peugeot és a Lancia pedig erősen elgyepálták őket, ráadásul az A-s korszakban nagyon nem tudtak bizonyítani semmit azon kívül, hogy a modelljeik nagy része alkalmatlan a sikeres versenyzésre. Pedig mostmár az Audi simán visszatérhetne egy WRC-vel, hiszen az A3 pontosan illik a mostani szabályrendszerbe, ráadásul alapból rendelhető négykerékhajtással és turbós motorral. De úgy tűnik, a VW szerint nekik Le Mans való, a rallyt pedig meghagyják a Skodának, vagy éppen maguknak...

foto: internet / www.rvo.hu / Audi

story: www.rallye-info.com / www.rvo.hu

Következő rész: Toyota