Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Eltűnt csapatok nyomában 5.rész: Skoda

2010.12.27

Mielőtt a Skoda belevágott volna a WRC projektbe, természetesen ahogy az összes kisebb gyártó, a kétkerékhajtású autók közt próbált szerencsét. Mondhatni ez kicsit gyenge kifejezés; az autóik mindent megnyertek, ami meg lehetett. Sőt! Egy Feliciával Blomquist az 1996-os RAC Rallyen harmadik lett, egy 1600ccm-es autóval! Az autó több kategóriában is szerepelt, és elődjéhez, a Favorithoz hasonlóan megnyerték a bajnokságot.

1997-ben a következő lépést az Octavia jelentette, amit már a "nagy" Kit Car formula szerint építettek: az autó csupán 8 futamon indult a VB-n, eredménye nem is volt. Küldetése annál inkább: ez az autó már tisztán a WRC-re való felkészülés jegyében épült. A Skoda elég érdekesen kezelte ezt a projektet; látszólag nem foglalkoztak vele, de a színfalak mögött rengeteg fejlesztőmunka zajlott, főleg a futóművön. Például a két hátsó stabilizátorrúd egymást keresztezve működött! Ám a csapat 1998-ban már készült a WRC bemutatására, így a projekt véget ért.

 

Kép

1999-ben mutatták be tehát az Evo1-es Octaviát. Ez a változat még jelentősen a Kit Car alapjára épült, és a csapat tapasztalatlansága sem segített az autó sikertelenségén. Ami akkora volt, hogy már a Monte rajtjára vezető etapon mindkét autójuk kiesett! Különböző műszaki hibák kísérték végig a csapatot az idényen, pontot is csak kétszer tudtak szerezni: Görögországban a 11-12. helyen végeztek, de mivel sok csapat kiesett előlük, ezért kaptak pontot. A másik alkalom Walesben volt, ahol Triner a valóban pontot érő negyedik lett. Ám a Skoda csúnyán utolsó lett a bajnokságban, mindösszesen 6 pontocskát gyűjtve.

Kép 2000 sokkal jobban indult, mint 1999: nem estek ki a rajthoz vezető dobogón a Montén, sőt, még pontot is szereztek! Aztán meglepetésre Kenyában és Görögországban 3 pont is összejött, plusz Portugáliában is csurrant-cseppent 1 pontocska. Azonban ennyi volt az egész, az évet nyolc ponttal zárták. Közben Cipruson bemutatkozott az Evo2-es Octavia, amin változtattak az áttételeken, a hűtésen, a motoron és a súlyeloszláson, valamint kapott a gép egy kis ráncfelvarrást az alapmodellhez hasonlóan. A bajnokságban holtversenyben utolsók lettek.

Kép 2001 volt talán a Skoda egyik, ha nem a legsikeresebb éve a WRC-vel. Monte Carloban rögtön egy negyedik hellyel indított Schwarz, csak másodpercekkel lemaradva a dobogóról. Svédországban és Cipruson 1-1 pont jutott, az Acropolison 4, míg Walesben 2. Ám a szezon csúcspontja egyértelműen Schwarz 3. helye volt Kenyában, amihez Thiry egy ötödiket hozzátehetett volna, ha nem ugrat bele egy szakadékba. Ennek ellenére jó szezont zárt a Skoda, hiszen ötödikek lettek, és még egy dobogót is szereztek.

Kép 2002 sok változást nem hozott, csak Thiry helyett jött Gardemeister, Schwarz helyett Eriksson. Egész szezonban szenvedtek, mindössze 9 pontot gyűjtve (holtversenyben az utolsók lettek a Mitsubishivel, és a Hyundaitól is csak 1 pont választotta el őket), bár ezt 3 alkalommal: Argentínában 5 pontot szereztek-Garde 5, Eriksson 6. lett-, Finnországban 3-at, Ausztráliában pedig egyet (Garde 6. lett). Bár sok műszaki gonddal kellett megküzdeniük, Eriksson Svédországban a 4. helyről esett ki alig a cél előtt, úgy, hogy az összes Subarut verte! Finnországban bemutatkozott az Evo3-as Octavia, amely kapott új lökhárítót és motorháztetőt, valamint módosítottak az elektronikán és a leömlőkön.

Kép 2003-ban már nagyon rebesgették a "bálna", azaz az Octavia lecserélését a kisebb, a versenyzésre jobban megfelelő Fabiára. Ez szezon közben be is következett, de az év elején még az Octavia koptatta a pályákat-nem is akárhogy! Eriksson helyére Auriol érkezett, és Gardemeisterrel karöltve szárnyaltak, az első 6 futamon 20 pontot szereztek a Skodának! A Deutschland Rallyen azonban bemutatkozott a Fabia, ami később nagyon érdekes autóvá nőtte ki magát-egyelőre viszont még a célba jutás is állandó gondot jelentett a Fabiának. A szezon második felében mindössze 3 pontot szereztek (hetedannyit, mint az első 6 futamon, ami kevesebb, mint a szezon fele!), még a nagyobb gyárakkal is versenyezni tudtak. Viszont a szezon második fele szétzúzott mindent, így csak a már félig halott Hyundai-t tudták megverni. Év végén a Skoda bejelentette, hogy 2004-et teszteléssel töltik.

Kép 2004 tehát hivatalosan is a teszt éve volt. Összesen 7 futamon indultak, abból a legjobb helyezést Paasonen érte el Finnországban, egy hatodik helyet. Auriolt Schwarz váltotta, más változás nem történt. Itt ragadnám meg az alkalmat, hogy beszéljek egy kicsit a Skodát érő "vádakról". Míg 2001&2002-ben a csapat a dobogós helyekért küzdött, addig 2003-ban már csak az 5-6. helyért. Ezt sokan a pilótaválasztással magyarázták, hiszen Schwarz, Auriol és Eriksson is bőven túl voltak legjobb éveiken, Gardemeister pedig nem volt a legeslegjobb, habár megbízható pontgyűjtő volt. Azt sem értették sokan, hogy a Fabia miért sokkal lassabb az Octaviánál, hiszen ugyanakkora volt mint a legendás 206 WRC, tehát könnyű, kicsi, sokkal egyszerűbben irányítható autó. Sokan a VW káros politikájának áldozataként beszélnek a csapatról. Pl. a pilóták csak a főmérnök, Dietmar Metrich beállításait használhatták, a sajátjukat nem-ennek később hatalmas, mondhatni sorsforgató jelentősége lesz.

Kép 2005-ben tehát visszatért a cseh alakulat a teljes szezonra. A káros VW politika itt már előjött-Grademeistert szélnek eresztették, helyette Tuohino és Paasonen ültek az autóban (már ameddig totálkárra nem törték a Fabiát kb. az 5. gyorsaságin), közben Schwarz a 9-18. helyek környékén vitézkedett. Igaz, volt üdítő kivétel, nem is egy: a fiatal francia Bengué az első versenyén az autóval gyorsaságikat nyert; nem is akárhol, a Montén! Az autót továbbfejlesztették az Audi segítségével, új turbót, leömlőt és aerodinamikai kialakítást kapott az autó, ráadásul ki is könnyítették ahol lehetett. Ennek ellenére az eredmények nem jöttek igazán: egész szezonban 21 pontot gyűjtött a csapat, és az utolsó futamig úgy tűnt, az autó totálisan versenyképtelen. A sztorihoz hozzátartozik, hogy C. McRae-t felfogadták a Wales Rallyra, aki a hetedik helyen végzett később-de mint említettem, nem használhatta a saját beállítását. Nos, Colin beleegyezett abba, hogy Ausztráliában is a csapatot segítse, de volt egy feltétele: a saját beállításait akarta használni. Ami ezután történt, az sokkolt mindenkit: az addig bukdácsoló Fabia McRae alatt a 2. helyen küzdött, a Citroenekkel és Subarukkal! Ám McRae mégsem látta meg a célt: egy nem csak látszólag felesleges váltócserét nem tudott elvégezni a csapat fél óra alatt, így kikéstek, és kiestek. Innentől a sztori homályos, 2 verzió is létezik: az egyik, hogy a csapat (értsd: VW) nem akarta, hogy Schwarz a búcsúfutamán egy életre elég verést és alázást kapjon (ő ekkor a 7-9. helyek környékén állt, végül 8. lett, 8 percet kapva Duvaltól); a másik verzó az, hogy a már említett Herr Metrich egoja nem engedte, hogy valaki egy jobb beállítással az övénél célba érjen, ezért a csapat (ismét értsd: VW) úgy döntött, hogy a váltót ki sem akarják cserélni! A szervizben készült videón látszik, hogy szegény szerelők akármennyire is próbálták leplezni, valószínűleg előre le volt beszélve, hogy még véletlenül se sikerüljön a művelet... Év végén a Skoda búcsúzott a VB-től gyári szinten-de azért ez mégsem lett így.

Kép Tehát a Skoda gyárilag kivonult 2005-ben, de az ausztráliai sztorinak végül lett folytatása. 2006-ban ugyanis M2-es csapatként (nem gyári-azaz félgyári...) megjelent a Red Bull Skoda, ami a leggazdagabb Skodás csapat volt akkoriban-de korántsem a legjobb! Ugyanis ők -úgymond- megörökölték Metrichet, mint főmérnököt, és természetesen az ő "kiváló" módszereit (beállítások) is. Panizzi mikor elhagyta a csapatot egy, a testvérével történt vita (és a beállítás-ügy) miatt, megkérdezték tőle, hogy vezetne-e újra Fabiát. Gilles azt válaszolta, hogy "...persze, csak nem Red Bullosat!" A csapat 0 sikert ért el, szezon közben ki is szálltak. De a szokásos kérdések ismét felvetődtek: miért ezek a pilóták vezették az autókat? Miért nem Bengué és McRae, akik már bizonyítottak vele? De ha már ezek a pilóták voltak, az aszfalton értelmesen közlekedni sosem tudó Rovanperát miért Korzikán indították, és hazájában, Finnországban meg nem kapott autót?

Természetesen le kell szögezni, hogy a Metrich/VW/Mühlmeier (a korábbi csapatvezető) sztori nem hivatalos, nem megerősített, ámbár valószínűsíthető, hogy ez történt. Talán felmerül a kérdés, hogy a Volkswagen miért siettette a csapat kiszállását, illetve "akadályozta" az eredményességét. Majd a VW-es részben erről bővebben lesz szó, de a gyárnak eléggé érdekes a hozzáállása a rallyhoz, így nem túlságosan meglepő ez a politika tőlük. Az eredmények hiánya persze hozzájárult ahhoz, hogy a csapat befejezze működését, de valószínű önszántukból erre nem került volna sor. A 2006-ra életbe lépő szabályváltozások már jobban érintették ezt a kiscsapatot, ahol minden garasnak megvolt a helye. De az biztos, hogy a Fabia nem volt versenyképtelen. Ezt azóta többen is bizonyították: 2007-ben a korábbi teszt- és gyári pilóta, Kopecky ötödik lett a Deutschland Rallyen, egy autóval, amit 2 éve egyáltalán nem fejlesztettek. A másik példa PG Andersson, aki a 2009-es Norvég Rallyn szakaszokat nyert és a 4. helyen állt azzal a Fabiával, ami ugye 2005 óta nem kapott fejlesztést... A kérdés már csak az, hogy a gyári autók hogy voltak képesek állandóan a top10-en kívül kocsikázgatni? Mindenesetre a Skoda legutóbbi sikersztorija, a S2000-es Fabia fejlesztésénél a VW már nagyobb hajlandóságot mutatott a projekt támogatása iránt, illetve Metrich, Mühlmeier és Schwarz nem dolgoztak az autóval-meg is látszik, hiszen a csapat a második teljes idényében már megnyerte az IRC egyéni- és csapatbajnoki címét is. Ráadásképpen keringenek olyan pletykák, hogy Mlada Boleslavban készül az 1.6-os turbómotor a S2000-be... Meglátjuk, viszont az elmondható, hogy a Skoda a kiscsapatok legjobbika volt.

Következő rész: Audi

foto: internet / www.juwra.com

data: www.juwra.com / www.rallybase.nl / www.rally-info.com