Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Eltűnt csapatok nyomában 3. rész: Hyundai

2010.07.29

A Hyundai is azzal a szándékkal csatlakozott a VB-hez (mint sokan mások), hogy ezáltal promotálják autóikat. A dél-koreai azonban a motorsportokban azonban nem igazán volt jártas, így a brit MSD-vel kötöttek szerződést az autóik kifejlesztésére és futtatására. Az MSD már segítette a Vauxhall/Opel rally és pályaversenyzését is, számos mással gyárral egyetemben. Tehát a háttér adott volt, de mint látni fogjuk, az eredmény mégis elmaradt.

Kép Tehát az F2-es bajnoksághoz 1998-ban csatlakozott a csapat a Coupé Kit-Carral, azzal a céllal, hogy az itt szerzett tapasztalatokat fel tudják majd használni a leendő WRC-hez (hasonlóan járt el a Peugeot, a Seat és Skoda is). Az MSD által kifejlesztett Kit-Car 2 literes szívómotorral rendelkezett, 6 sebességes szekvenciális váltó vitte át a 260 lóerőt a kerekekre. Ebben az évben a legjobb nyolc verseny került értékelésre az F2-ben. Wayne Bell, Alister McRae és Kenneth Eriksson próbálták sikerre vinni a kocsit, de ez nem igazán jött össze nekik. Számos probléma lépett fel az autóval kapcsolatban, ami nem meglepő, hiszen gyakorlatilag egy prototípus volt. Egész évben mindössze 17 pontot gyűjtöttek négy alkalommal: a Safarin, Portugáliában, Új-Zélandon és Ausztráliában; ráadásul a gyártók versenyében utolsók lettek. Bár évközben bemutatkozott az Evo2-es Coupé, sok sikert-egyelőre-nem hozott. A csapat nem is indult minden futamon, ami F2-es értékelésbe tartozott; a nem pontszerző versenyeken néha fel tudtak villanni, de a tartós siker elmaradt.

Kép 1999-ben az F2-ben csak két gyártó lett év végén értékelhető: a Renault és a Hyundai. A VW és a Seat is részt vettek néhány versenyen, de értékelésre nem kerültek. Monte Carloban nem indult a csapat, Svédországban pedig McRae elektromos, Eriksson pedig motorhibával estek ki. A Safarin a márka megszerezte első győzelmét (bár a hivatalos csapat nem indult); Phineas Kimathi egy Evo1-es Coupéval győzött. Portugáliában a csapat megszerezte a kettősgyőzelmet, ezt követte még kettő Új-Zélandon és Kínában. Grörgországban és Ausztráliában Eriksson győzött, az Acropolison "Leonidas" lett a harmadik, utóbbi helyszínen pedig McRae. Ennek ellenére a Renault-t nem sikerült megverni, és másodikak lettek. Hozzátartozik az évhez, hogy szeptemberben mutatták be a nyilvánosságnak az Accent WRC-t, méghozzá kilenc hónapnyi fejlesztőmunka után.

Kép Elérkezett a várva várt 2000-es esztendő, és bár a büdzsé eléggé szűkös volt (ez jellemző volt a további évekre is, nyilván emiatt sem szerepeltek jól), egy-két jó eredményben reménykedtek. Az autóval nemcsak megbízhatósági, hanem konstrukciós hibák is felléptek szezon közben (mivel az MSD-nél nem sokaknak volt tapasztalatuk turbós, 4WD-s kocsikkal). Ilyenek voltak például az elégtelen rugóút, vagy csak az egy aktív differenciálmű. A csapat az évet Svédországban kezdte, ahol Eriksson és McRae is célba ért-bár csak a 13. és 14. helyeken. A Safari a magas költségek miatt kimaradt a programból, az utána következő portugál versenyen pedig mindkét Accent WRC kiesett hajtáshiba miatt. Az MSD bár próbált fejlesztgetni, a fent említett anyagiak miatt ez nem sikerült. A csapat versenyképessége elenyésző volt; ennek ellenére Új-Zélandon megszerezték első szakaszgyőzelmüket, Erikssonnak köszönhetően pedig 2 ponttal lettek gazdagabbak. Ezt még további egy pontszerzés követte, Ausztráliában Eriksson negyedik lett (Mäkinen kizárása után). Év elején sok reményt nem fűztek sem az autóhoz, sem az MSD-hez, így különösebben nem lepett meg senkit a sikertelenség. Év végén Eriksson tizenegyedik, a Hyundai pedig a Skodával holtversenyben hatodik lett.

Kép 2001-ben az MSD-nek korrigálnia kellett a csapat és az autó hibáit a tapasztalatok és a pénz (inkább utóbbi) függvényében. Továbbra is Alister McRae és Kenneth Eriksson voltak a gyári pilóták, aszfaltos versenyeken kiegészülve Piero Liattival. A Montén vegyesen kezdődött az év: McRae hetedik lett, de Liatti motorhiba miatt kiesett. Svédországban már Eriksson terelte a WRC-t, ám ő sem járt több sikerrel. Először Új-Zélandon vezetett versenyt a csapat, mikoris a többiek taktikája miatt előrekerültek. Az Evo2-es Accent Portugáliában mutatkozott be, és bár javítottak a rugóúton és az aerodinamikán, valamint az első differenciálmű is aktív lett, az autó rendkívül megbízhatatlan volt-bár volt egy-két megvillanása is. Azévi legjobb eredményük a McRae által szállított walesi negyedik hely volt; itt Eriksson a hatodik lett. Év végén McRae 17, Eriksson 21. lett; a csapat ötödik helyen végzett, ismét a Skodával holtversenyben.

Kép 2002 hozott néhány változást a csapat háza táján. McRae elszerződött a Mitsubishihez, Eriksson pedig a Skodához; helyettük jött Loix a Mitsutól és Schwarz a Skodától; maradt viszont Kankkunen a murvás versenyekre. Az Evo3-as Accent Korzikán mutatkozott be. Újdonság volt a javított hűtés és aerodinamika, az átdolgozott kormányszervó, még több rugóút és új lengéscsillapítók. Ezen felül az MSD átvette a Mountune-tól a motorfejlesztést (az MSD által "reszelt" motorokat a narancssárgára festett blokkról lehet megismerni). A szezon nem kezdődött rosszul, Loix eléggé gyorsnak bizonyult, ám a Montén lekukázta az autót is, meg magát is. Svédországban még a negyedik helyen is állt, de a végén Schwarz-cal együtt kiestek. A szezon hátralévő versenyein sem nyújtott maradandót a csapat, bár Kankkunen ötödik, Loix hatodik lett Új-Zélandon. Schwarz-nak nem sikerült jól az év, és nem szerzett pontot sem. A szezon végén KKK tizennegyedik, Loix tizenhetedik lett; a Hyundai pedig negyedik lett, megelőzve a Skodát és Mitsubishit.

Kép 2003 az utolsó, ráadásul csonka éve a Hyundainak a VB-n (eddig). Év elején a Castrol nem újított szerződést, így a pénzügyi helyzetre való tekintettel a fejlesztés gyakorlatilag megállt, tesztelésre csak pár kilométer jutott a futamok előtt. Nem érkezett Evo4-es Accent sem, valamint a visszavonult Kankkunen helyett néha Justin Dale vagy Manfred Stohl versenyzett a harmadik autóval. Schwarz nyolcadik helye Monte Carloban és hetedik helye Cipruson, valamint Loix nyolcadik helye Ausztráliában sem segített; San Remo-ba már nem ment el a csapat, és a szezon további versenyeitől is távol maradt. Időközben a Hyundai bejelentette, hogy szerződést bontanak az MSD-vel, és belátható időn belül nem térnek vissza. Ez végül annyiban változott, hogy 2006-ban egy vadi új csapattal és autóval szállnak be ismét-ez azóta sem történt meg...

A sikertelenség (és kilépés) oka a Hyundai esetében nem bonyolult, és nem is sokrétű. A korlátozott pénzügyi lehetőségek és a tény, hogy egy olyan csapat futtatta és építette az autókat, aminek ilyen jellegű autókkal ezen a színvonalon nem volt tapasztalata. Ez a kettő határozta meg főként a csapat helyzetét, bár a Hyundai azzal is megvádolta az MSD-t, hogy a nekik adott pénzből sokkal jobb autót lehetett volna építeni. Bár a csapatnak a WRC-s korszakban támogatója volt a Castrol, az összeg amit kaptak valószínű sokkal kevesebb volt, mint amit a többi istálló kapott a saját főszponzoraiktól. De akár a Hyundai is növelhette volna a saját részének mértékét, de valami miatt ez sosem történt meg. Bár tapasztalt és jó versenyzőik voltak, sem Alister McRae, sem Schwarz, sem Eriksson,sem Loix nem tudott csodát művelni azzal az autóval, ami végig megbízhatósági és -az MSD tapasztalatlanságából adódóan- konstrukciós hibákkal küzdött, ráadásul a pénzhiány miatt ezeket a hibákat -még ha akarták volna is- nem tudták kijavítani. Hasonlóan a Seathoz, a Hyundai WRT sem volt sem hosszú életű, sem sikeres. Kiszállásukkor a WRC már a lejtőn kezdett lefelé gurulni, hiszen sem a Toyota, sem a Seat nem volt már a "fedélzeten", a Mitsubishi szünetet tartott, a Skoda pedig küszködött és később ők is pihentek. De ez már más sztori...

Következő rész: a Mitsubishi

datas/photos: juwra.com, internet, rallybase.nl