Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Eltűnt csapatok nyomában 1. rész: Subaru

2010.05.21

A nem mindennapi történet már 1990 előtt elkezdődött, mikor is privát futtatású, Subaru 1000-kel szálltak harcba a pilóták-elég kevés sikerrel.

1990Kép A Subaru hivatalosan is beszáll a VB-re, hogy a Legacy rátermettségét bizonyítsák az állandó, szimmetrikus összkerék-hajtással, ami azóta is a gyár védjegye. Bár különböző homologizációs problémák hátráltatták a bemutatkozást, a negyedik fordulón, a Safari Rallyn 5 A-csoportos és egy N-csoportos Legacy szállt harcba a Subaru Rally Team Japan vezényletével. Markku Alen megnyerte az első gyorsaságit, de 3 autó az 5 A-s közül már az első napon kiesett, a negyedik pedig a harmadikon. Egy ért be, ez pedig hatodik helyezést ért el összetettben Patrick Njiru vezetésével. Az N-es Legacy pedig első szériaautóként ért végig a Safarin, a kategóriát megnyerve. Bár ezek után az eredmények nem voltak túl fényesek, a Subaru bebizonyította, hogy képes lehet a Lanciaval és a Toyotaval felvenni a versenyt. A gyártók versenyében a csapat a negyedik helyen zárt.

1991:Kép  Ez az esztendő jól indult, hiszen Alen megszerezte a csapat első dobodós helyét, egy bronzérmet Svédországban. De ezután az eredmények elmaradtak; ekkoriban vált szállóigévé Alen panaszkodása, a "Nincs motor, nincs erő". Ezek után a befecskendezési rendszert áttervezték, a szezonzáró RAC Rallyra pedig 3 Legacy sorakozott fel: Alen mellett Ari Vatanen, és a friss angol rallybajnok, Colin McRae szállt harcba. Alen és Colin kiestek, de Vatanen ötödik helyen fejezte be a viadalt, a fejlesztések pedig sok jóval kecsegtettek '92-re. Alen a bajnokságban hetedik lett, a Subaru pedig hatodik.

1992:Kép  Ekkor mutatkozott be a Vatanen-McRae pilótaduó. Ebben az évben a Subaru csak 6 futamot teljesített a 14-ből, főleg a murvás versenyekre koncentrálva. McRae erősen kezdett, második lett Svédországban, de ezután is folyamatosan jó teljesítményt nyújtott, lenyűgözve ezzel a szakértőket és szurkolókat egyaránt. A RAC Rallyn is jól jött ki a lépés, Vatanen második lett. És bár a győzelem még hiányzott, már nem volt olyan távol... McRae nyolcadik, Vatanen 11., a csapat pedig negyedik lett év végén.

 

 

1993:Kép  A pilótafelállás a régi maradt, viszont egy új szponzor jelent meg: a BAT, ennek köszönhetően a Legacyk új, kék ruhában tündököltek. McRae hatalmas harcban volt az első helyért, de végül harmadik lett Svédországban, Görögországban pedig a két Subaru vezetett az első nap után. Bár később kiestek, látszott, hogy az első győzelem nincs messze. Az ahított eredmény pedig Új-Zélandon jött össze, a Legacy utolsó futamán McRae nyert nagy küzdelemben a Fordos Delecour előtt. De ütött az óra, és ideje volt a következő torpedó bemutatkozásának. Ebben az évben indult útjára az Impreza, amely azóta is a világ egyik legmeghatározóbb rallyautója. Vatanen az első éles bevetésén második lett; Colin pedig majdnem megnyerte a RAC Rallyt. McRae ötödik, Vatanen nyolcadik, a Subaru pedig harmadik helyen zárt.

1994:Kép  Carlos Sainz is csatlakozott a csapathoz, elfoglalva Vatanen helyét. El Matador híresen jó autótesztelő/fejlesztő képessége sokban segítette a csapatot, no meg a vele együtt érkező Repsol némi támogatása is. A szezon kiválóan indult, Sainz harmadik lett a Montén, és utána is kiválóan szerepelt: megnyerte az Acropolist, amely az Impreza első győzelme volt. A másodikra sem kellett sokáig várni, azt ugyanis McRae húzta be Új-Zélandon. Év végén Sainz második, McRae negyedik, a Subaru pedig szintén második lett.

1995:Kép  A csapat karrierjének csúcspontja volt ez az év. A szezon rögtön egy szabályváltozással kezdődött, az A-s autók turbószűkítőjének mérete 38-ról 36 mm-re csökkent. Minden csapat küszködött azzal, hogy a kisebb szűkítővel is ugyanazt a teljesítményt produkálják az erőforrásaik. A Subaru a sajátját áttervezte, új vezérműtengelyt és kompresszióviszonyt kapott a motor. Sainz ennek köszönhetően rögtön meg is nyerte a Montét, ám Svédországban ez a jó sorozat nem folytatódott, ugyanis mindhárom gyári Impreza motorja felrobbant. Ezután kétségbeesett hibakeresés következett, de a harmadik futamra, Portugáliára sikerült a gondokat orvosolni, és Sainz idei második versenyét nyerte, McRae pedig harmadik lett. Ezután a csapat erősen dominálta az évet, egymásutáni győzelmekkel Új-Zélandon és Spanyolországban. Bár utóbbi helyszínen csúcsosodott ki a McRae és Sainz közötti verseny, ugyanis Colin felrúgva a csapatsorrendet megpróbált nyerni; de végül is lelassított, hogy Carlos nyerhessen. Liatti a harmadik lett, így a dobogón csak Subarusok álltak. A szezonzáró RAC Rallyn McRae nyert Sainz előtt, megszerezve első és egyetlen VB-címét. A WRC-ben ekkor debütáló Richard Burns egy Legacyval a harmadik lett, biztosítva a Subaru első konstruktőri címét is.

1996:Kép  '96-ban a Subaru először volt címvédő. Sainz elhagyta a csapatot, helyette Eriksson és Liatti versenyzett, valamint néha beugrott Auriol is. A szezon nehezen indult, nem várt nehézségek miatt az első győzelem csak a negyedik versenyen, az Acropolison érkezett. Utána ismét szünet, McRae csak a szezon utolsó két versenyét tudta megnyerni. Bár sokszor pontszerző volt, dobogós helyeket nem igazán ért el. A VB-cím Mäkinené lett, a gyártói cím viszont maradt a Subarunál.

1997:Kép  Ismét új szabályok léptek életbe. Az autókon az A-sokhoz képest nagyobb változtatásra volt lehetőség. A Subaru egyből kihasználta a szabályokat, és megépítette első WRC-jét. Az autó a szezon első három versenyét megnyerte, de utána vezérműszíjproblámák léptek fel, nem kis gondokat okozva. Ezek gyors megoldása után McRae vérre menő küzdelmet folytatott Mäkinennel a bajnoki címért az utolsó fordulóig. A harcból Mäkinen jött ki győztesen, csupán egyetlen ponttal. A Subaru viszont a 14 futamból nyolcat megnyert, így simán besöpörte a gyártói címet.

1998:Kép  A 98'-as évben a csapat célja nem volt más, minthogy megszerezzék sorozatban negyedik gyártói bajnokságukat. Jól rajtolt a szezon, McRae harmadik, Liatti negyedik lett a Montén. Ezután Colin megnyerte a Portugál és az Acropolis Rallyt, valamit a Tour de Corse-t is. Ekkor úgy tűnt, hogy az év eleji célkitűzés teljesen reális. Ám ezután a szerencse elfogyott, eső, defekt és turbógondok miatt nem született Subaru-győzelem az év második felében. Ennek köszönhetően McRae is és a csapat is csak harmadik lett év végén, a két cím pedig Mäkinené és a Mitsubishié lett.

1999:Kép  Az első év '92 óta, hogy McRae nem a csapattal indult, helyette Richard Burns és Juha Kankkunen jöttek a csapathoz. Az autó is fejlődött, számos elektronikai újítással lett felvértezve, mint például a kormányváltó. Kankkunen jól indított, második lett Monte-Carloban. Ezután azonban mélyrepülés jött, a szezon felénél a csapat csak 20 pontot tudott felmutatni. Ekkor viszont megemberelték magukat; Argentínában, Finnországban és Nagy-Britanniában kettősgyőzelmet arattak. Burns az utolsó két futamot megnyerte, és második lett a bajnokságban. A gyártóknál viszont még ez a hajrá sem vezetett eredményre, hiába nyertek meg az utolsó nyolcból 5 versenyt, az év eleji "tunyulásnak" köszönhetően a Subaru csak második lett.

2000:Kép  Ugyanazzal a pilótafelállással és célokkal indult harcba a Subaru. A Safarin Burns és KKK kettősgyőzelmet arattak, az Impreza WRC2000 debütálásán, a Portugál Rallyn Burns toronymagasan nyert, Argentínában pedig idei harmadik győzelmét aratta a brit, Kankkunen pedig negyedik lett. Úgy tűnt, hogy a Subaru ismét megszerzi a gyártói és egyéni címeket is. Ám ezután nem várt kiesések következtek, San Remo-ban és a Tour de Corse-on Simon Jan-Joseph sem tudott aszfaltspecialistaként maradandót alkotni. Bár Burns második lett Ausztráliában, a gyártói címet a Peugeot nyerte. A RAC Rallyra maradt a döntés, hogy az egyéni bajnokság kié lesz. A versenyt megelőző napokban végig esett az eső, nagyon csúszóssá téve a pályákat. Ennek esett áldozatául Burns, aki megütötte az autóját, és rengeteg időt veszített. Ám ezután feltámadt, és megnyerte a versenyt, viszont a trófea Grönholmé lett.

2001:Kép  Két év után elhagyta a csapatot Kankkunen. Helyette a Fordtól még 2000-ben érkezett Petter Solberg került, pár versenyen kiegészítve a csapatot dolgozott Markko Märtin és Toshi Arai is. Az Impreza modellváltáson esett át, ekkor jelent meg a "kereklámpás" változat. A 2000-es WRC főbb alkatrészei kaptak apróbb fejlesztéseket, és belekölöztek a 2001-es karosszériába. Maga a bajnokság szörnyűen indult, év elején Solberg hatodik, és Burns negyedik helyének köszönhetően sikerült pontokat gyűjteni. Richard viszont begyújtotta a rakétákat, Argentínában, Cipruson és Finnországban is második lett, Solberg pedig első dobogós helyezését szerezte meg az Acropolison, ahol szintén ezüstérmes lett. A várt győzelem Új-Zélandon jött el, ahol Burns által. Ez volt a fordulópont a szezonban, hiszen Richard számára a bajnoki cím lőtávolon belülre került. A hátralévő futamokon az addig éllovas Mäkinen és McRae is csak szenvedett, addig Burns szorgosan gyűjtögette a pontokat: egy negyedik és egy második helyet szerzett még az utolsó futam előtt. A tabellát ekkor Colin McRae vezette, 42 ponttal; mögötte Mäkinen 41-el, aztán Burns 40-el. Mivel Colin és Tommi is kiestek az első napon, Burns simán becsorgott a harmadik helyre, első /és utolsó/ VB-címét zsákmányolva. Ekkora már kiderült, hogy Burns távozik év végén, helyére pedig a négyszeres bajnok Mäkinen jön.

2002:Kép  Burns tehát ment, Mäkinen jött. Aki hírnevéhez méltóan rögtön az első versenyét megnyerte az autóval. Ezután viszont sosem látott mélypontra zuhant, és egész évben csak ötször tudott pontot szerezni, és csak háromszor állt a dobogón. Ez elég mellbevágó volt mind neki, mind pedig a csapatnak, hiszen bajnoki címeket jött nyerni. Ellenben Solberg folyamatosan jó eredményeket produkált, és tartósan a dobogóért küzdött. A RAC Rallyn pedig meg is szerezte első győzelmét, és második helyen zárt év végén Grönholm mögött. A Subaru harmadik lett a Ford és a Peugeot mögött.

2003:Kép  Az Impreza utcai változata ismét modellváltáson esett át, így a WRC is megújult. De nem úgy, ahogy 2001-ben; szinte az egész autó új lett: újratervezték a leömlőket, a turbót, a hűtési rendszert, az aerodinamikát, a futóművet és könnyítettek a karosszérián. Ennek ellenére Monte-Carloban mindkét Subaru kiesett, és Mäkinen győzelmi szériája is megtörött. Tommitól láthattunk egy feltámadást a Svéd Rallyn, ahol második lett, és újra régi formáját mutatta. De ebben az évben is üldözte elképesztő balszerencséje; a részeredményei kiválóak voltak, de mindig olyan körülmények között esett ki, ahogy szinte lehetetlen volt. A Finn Rally után pedig be is jelentette, hogy év végén visszavonul. Közben Solberget kevesebb gond hátráltatta, Új-Zélandon és az Acropolison harmadik, Argentínában ötödik lett. Első győzelmét Cipruson érte el az évben, ezután következett egy második hely Finnországban, egy első Ausztráliában és Korzikán valamint Nagy-Britanniában. Solberg ezzel bajnok lett, Mäkinen pedig egy dobogós helyet szerzett visszavonuló-versenyén (Nagy-Britannia). A csapat 3. lett a Citroen és a Peugeot mögött.

2004:Kép  Mäkinen helyére a fiatal Mikko Hirvonen jött, a WRC2004(S10) pedig a harmadik versenytől lépett be. Finomított leömlő, turbó, hűtés és aerodinamika-no meg a kötelező fogyókúra hatására rengeteget javult a teljesítmény. A Montén Solberg hetedik lett, Svédországban harmadik. Az új autó első bevetésén, Mexikóban Solberg toronymagasan vezetett, de elfelejtette áramtalanítani az autót, az akksi lemerült, és csak idegen segítséggel sikerült betolni az autót. +5 perc, és a győzelem bánta. Ezek után két győzelem Új-Zélandon és az Acropolison, egy harmadik hely Törökországban és egy negyedik Cipruson. Ezután háromszor kiesett, míg Loeb 23 pontot szerzett ezen a három versenyen. Utána Japánban, Nagy-Britanniában és Szardínián triplázott, Franciaországban és Spanyolországban ötödik lett. A szezon utolsó versenyén, Ausztráliában simán nyerhetett volna, de megütött egy tuskót, eltört a kormányösszekötő, becsúszott az erdőbe és kiesett. Nála kicsit árnyaltabb teljesítményt nyújtott Hirvonen, szakaszgyőzelmekkel és két-két negyedik illetve ötödik helyével mutatkozott be. Solberg második, Hirvonen hetedik, a Subaru pedig harmadik lett. A mélyrepülés itt kezdődött...

2005:Kép  Hirvonen elment a csapattól, helyette jött Atkinson és Sarrazin. Az új szabályok szerint frissített modell, az S11-es Mexikóban mutatkozott be. Bár az autó versenyképes volt, egy kis plusz végig hiányzott, így idén Loeb abszolút felülkerekedett mindenkin. Solberg szerencséje is elfogyni látszott, ezt jelezte drámai kiesés Japánban, Cipruson és Ausztráliában, valamint szenvedés az Acropolison és Finnországban. Pedig az idény jól indult, Solberg megnyerte a Svéd és Mexikó Rallykat, és vezette a bajnokságot. Ám az ez után következő murvás versenyeken a pályasöprés miatt került lehetetlen helyzetbe a norvég, de az autója is hátráltatta. A régóta panaszkodó Petter Japánra kapott egy új hátsó futóművű Imprezát. Ennek meg is lett az eredménye, egész végig vezette a versenyt, de az utolsó előtti gyorsaságin kiesett. Korzikán harmadik lett, Ausztráliában pedig elütött egy kengurut, ami meglékelte a hűtőt, így kiestek. Atkinson jó teljesítménnyel még a dobogóra is felállhatott Japánban. Stephane Sarrazin pedig egy negyedik helyet szerzett Korzikán, egy nyolcadikat pedig Németországban.

2006:Kép  Az utóbbi év sikertelensége után abban bizakodtak a Subarunál, hogy idén a csorbát majd kiküszöbölik. Új szabályok léptek életbe, már csak a középső differenciálmű lehetett aktív, valamint a vízbefecskendezésnek is búcsút inthettek a mérnökök. A WRC2006 (S12) rögtön Monte-Carloban bemutatkozott. Ám ez a bemutatkozás eléggé lefagyasztotta a csapatot: Solberg motorja Monacoban felrobbant, Svédországban pedig folyamatos hajtásgondokkal küzdött, és egy árva pontot sem szerzett. Monacoban Sarrazin az ötödik, Atkinson pedig hatodik lett, Svédországban egyikük sem szerzett pontot. Mexikóban felcsillant némi remény, mert Solberg tudott csatázni Loebbel, és végül második lett; Atkinson jó formával pedig hetedik. A következő futam a Catalunya Rally volt, Solberg hetedik, Sarrazin nyolcadik lett. Korzikán Solberg az első gyorson rögtön három percet veszített, a végén Sarrazin nyolcadik lett. Argentinában Solberg ismét második lett, Atkinson pedig hatodik. Itt már világosan kezdett látszani, hogy az S12-es képtelen felvenni a versenyt a Forddal és a Citroennel. Szardínián Solberg vezette is a versenyt, de dupla defektet kapott, és kiesett. A balszerencse folytatódott Görögországban, ahol Solberg az első helyért küzdött, mikor etapon -hogy egy ütközést kikerüljön- neki kellett mennie a falnak, és kiesett. Superrali miatt visszaállt, és hetedik lett. Németországban és Finnországban Petter kiesett, Japánban, Cipruson, Új-Zélandon és Törökországban szenvedett, viszont Ausztráliában második, a szezonzáró Wales Rallyn pedig harmadik lett. Közben Atko Japánban negyedik, Törökországban és Wales-ben pedig hatodik lett. Az évet a csapat győzelem nélkül zárta, amire 14 éve nem volt példa.

2007:Kép  Új év, új remények. A tél folyamán a csapat sokat dolgozott az autón, hogy az előző évi hiányosságokat kijavítsák. Sarrazin elköszönt a kékektől, tehát maradt Atkinson és Solberg. A szezon tűrhetően indult-az előzőhöz képest. Solberg begyűjtött egy hatodk helyet a Montén és egy negyediket Norvégiában, egy "jó" eredménnyel búcsúzva a régi autótól. Atko közben negyedik lett a Montén és nyolcadik Svédországban. Mexikóban mutatkozott be az átdolgozott Impreza S12, ami a fantáziadús S12b nevet kapta. Solberg rögtön az élre is állt vele, de a Subaru ismét megdöglött alatta; Atkinson legalább egy ötödik helyet bezsebelt. Következett Portugália, ahol Solberg még mindig küszködött az autóval. Negyedik lett, de a Fordokat megbüntették, ezért a második helyre lépett elő. Következett Argentína, ahol Solberg ismét műszaki hiba miatt esett ki, és Atkinson is csak a hetedik lett. A hetedik futamot Szardínián rendezték meg, Solberg ötödik lett, a következő futamon, Görögországban viszont harmadik-annak ellenére, hogy egész verseny alatt a lengéscsillapítókkal küzdött. (Mellesleg ekkora kiderült, hogy a Subaru által használt, saját gyártású lengéscsillapítók és kormánymű okozza a sikertelenséget) Atkinson hatodik lett, Finnországban pedig jó autózással negyedik. Solberg itt is kiesett, mert a csapat biztonsági okokból visszavonta a versenyből-tudniillik az autó alapból irányíthatatlan volt... Egyértelműen ez volt a legnagyobb égése a csapatnak, és itt már a Prodrive-nagyfőnök, Dave Richards is fontolgatta, hogy beavatkozik. Mindenesetre Solberg Németországban és Spanyolországban hatodik, Új-Zélandon hetedik, Korzikán pedig ötödik helyet szerzett. Emellett Atko Kiwiföldön negyedik, Spanyolországban nyolcadik, Korzikán pedig hatodik lett. A csapat hazai versenyén, Japánban mindkét autó kiesett, Írországban Solberg ötödik, Nagy-Britanniában pedig negyedik lett. Atkinson Walesben hetedik helyet szerzett. Petter az év végi ötödik lett, Atko a hetedik, a Subaru pedig éppencsak megelőzte a félprivát Stobart-Fordot.

2008:Kép  A csapat nagyon jól tudta, hogy mik a hiányosságai az autónak, (ami lényegében alig/nem volt gyorsabb a 2005-ösnél) így próbáltak a beállításokon finomítani az új Impreza debütálásáig. Megjelent csapatvezetőként Dave Richards, így próbálva életet lehelni a csapatba. A szezon kiválóan indult, Atkinson harmadik, Solberg pedig ötödik lett a Montén. Svédországban Atko kiesett, Petter viszont negyedik lett. Következett a Mexikó-rali, amely előtt egy nagyobbacskát tesztelt a csapat. Nos, ennek az lett az eredménye, hogy Atkinson Mexikóban és Argentínában második, Jordániában pedig harmadik lett. Eközben Solberget továbbra is sújtotta a balszerencséje; Mexikóban és Jordániában a harmadik, Argentínában a második helyről esett ki technikai hiba miatt. Jordániában amúgy ismét olyan fordult elő vele, ami mással talán még sosem: kigyulladt a futóműve... Szardínián Atko csak hatodik lett, Solberg meg defektekkel és az autóval küzdött, nem a többiekkel. Következett Görögország, és az új, csapotthátú S14 bemutatkozása. Solberg végig jól ment, és végül a második helyen ért célba; Atkinson viszont műszaki gondok miatt kiesett. Következett Törökország és Finnország, ahol Petter két hatodik helyet gyűjtött, Atkinson pedig harmadik lett Finnországban. A Deutschland, a Korzika és a Katalunya-ralikon Solberg ötödik lett, Új-Zélandon és Walesben negyedik, Japánban pedig nyolcadik. Atko hetedik lett a Catalunya, hatodik a Korzika és negyedik a Japán Rallyn. Ezzel a teljesítménnyel a csapat a harmadik, Atkinson az ötödik, Solberg a hatodik helyen végzett a bajnokságban.

2008 december 16: A Subaru bejelenti visszavonulását a WRC-től. Ez az SWRT-t és a Prodrive-ot is meglepi, hiszen gőzerővel dolgoztak a 2009-es (S15) Imprezán. A Subaru szóvivője azt mondja, hogy: "Nem csak az játszott szerepet a döntésben, hogy a csapat képtelen volt versenyeket nyerni. A márka már kivívta az elismerést az évek során, ami a célkitűzés volt. A legfőbb tényező azonban a gazdasági helyzet; meg kell gondolnunk minden egyes kiadásunkat és befektetésünket." -Mindezt annak ellenére, hogy akkoriban egyedül a Subaru ért el növekedést az autóeladásokban. De nemcsak a Prodrive-ot érte a hír meglepetésként, hanem a versenyzőket is- akik közül azóta Solberg a saját csapatával versenyez, Atkinson pedig egy Proton S2000-essel az Ázsia-Óceánia Bajnokságban harcol.

Nyilván sok minden közrejátszott abban, hogy Japánban ezt a hirtelen döntést hozták. Az elmaradt győzelmek és jó eredmények, a "ciki" műszaki megoldások, a balszerencse, a Prodrive-val 2009-ben lejáró szerződés, vagy a gazdasági válság is lehetett/lehettek okok; ámbár az utóbbi helyett inkább az játszott szerepet, hogy a csapatot lényegében 2005 óta egyedül az anyacég tartotta fent, ugyanis szponzoraik pénzt nem adtak, csak "beszállítók" voltak. És azért a fejlesztés/futtatás költségei igen magasak manapság... Érdekesség, hogy miután az utolsó érdemi szponzor, a Coronita sörgyár elhagyta a csapatot (2005), azután kezdtek az eredmények romlani. Megemlíthető még, hogy a 2001 óta futó Impreza 7 változata szolgált 8 éven át, és a végén már teljesen kimúlt. Az S14 sem volt egy hatalmas lépés előre, hiszen méginkább irányíthatatlan volt, mint az előd. Tehát, 18 gyári szinten eltöltött év után a Subaru elbúcsúzott a WRC-től; hogy ez a búcsú végleges vagy sem, azt senki sem tudja, mindenesetre az autókat egykor készítő Prodrive 2011-ben visszatér a MINI-vel. Ahogy akkoriban a Subaru honlapján megjelent: Au revoir!

Következő rész: a Peugeot